Monitorizăm integritatea persoanelor cu funcţii publice

Monitorizăm integritatea persoanelor cu funcţii publice

Primărița din Negrești, în dublu conflict de interese: și-a angajat soțul și fiica

Un control pornit de Comisia Națională de Integritate (CNI) în privința primăriței comunei Negrești din raionul Strășeni a scos la iveală o dublă încălcare de lege. Inițial, inspectorii CNI aveau informații despre faptul că primărița și-a angajat fiica la biblioteca din sat. La verificare însă s-a dovedit că aceasta a găsit o funcție și pentru soț.

Zinaida Panainte a fost aleasă în funcția de primar pentru al doilea mandat consecutiv. La câteva luni, mai exact în luna noiembrie 2015, ea și-a angajat fiica. Anterior, primărița a declarat pentru Moldova Curată că Daniela Panainte a fost angajată în calitate de bibliotecară, însă CNI a descoperit că aceasta ocupă o funcție de conducere - de bibliotecar-șef la Biblioteca Publică Negrești, activând pe 0,75 unitate de salariu. Contractul individual de muncă semnat între mamă și fiică a fost încheiat pe o perioadă nedeterminată.

Un contract de muncă Zinaida Panainte a încheiat și cu soțul său. Pe vremea când soția sa își exercita primul mandat, în luna martie 2012, Ion Panainte a devenit director al Casei de Cultură Negrești. Contractul de muncă a avut o durată determinată - perioada concediului de maternitate al directoarei instituției.

Retrogradare: de la director al Casei de Cultură – la persoană de serviciu

Peste doi ani, când directoarea a revenit la muncă, Ion Panainte a fost transferat de soția sa în altă funcție - persoană de serviciu la Primăria Negrești.

Despre faptul că soțul a fost angajat în funcția de Director al Casei de Cultură din localitate, aflăm și din declarația de avere pentru anul 2014, depusă la CNI de Ion Panainte.

Pe lângă contractul individual de muncă, dar și cel de transfer, semnate între soții Panainte, în calitate de angajator și subaltern, CNI a mai stabilit că din anul 2012 și până în prezent primărița a semnat în favoarea soțului dispoziții de acordare a concediilor anuale și a ajutoarelor materiale.

În ședința CNI din 19 mai 2016, Zinaida Panainte a menționat că va soluționa cele două conflicte de interese.

Membrii Comisiei însă au constatat încălcarea regimului juridic al conflictului de interese pentru ambele situații - în privința soțului și fiicei - și a notat că primărița ar fi trebuit să declare conflictul în conformitate cu legislația. Dacă Zinaida Panainte nu va ataca actul CNI în instanță, documentul va fi trimis la CNA pentru aplicarea amenzii, care poate ajunge până la 6 mii de lei.

Primarii din Moldova plătesc amendă, cei din România plătesc cu mandatul

În timp ce aleșii locali de la noi scapă cu amenzi pentru admiterea conflictelor de interese, primarii din România plătesc cu mandatul. O situație similară celei din Negrești s-a înregistrat, acum doi ani, în județul Maramureș,  unde un primar a decis să-și aducă familia în Primărie. Este vorba despre Pavel Țiudic, fostul primar al comunei Repedea. În anul 2014, Agenția Națională de Integritate a decis că acesta a încălcat regimul juridic privind conflictul de interese în materie administrativă și penală, întrucât, în calitate de primar, a emis dispoziții prin care și-a angajat fiicele și ginerele în cadrul Primăriei comunei Repedea și a semnat contractele individuale de muncă ale acestora”. Anterior ANI a mai stabilit că domnul Țiudic a admis și o incompatibilitate de funcții, fiind în același timp și administratorul unei societăți comerciale. La începutul anului curent, după mai multe ședințe de judecată, lui Pavel Țiudic i-a fost ridicat mandatul de primar.

Potrivit legislației Republicii Moldova, un subiect al declarării este sancționat doar pentru nedeclararea conflictului de interese. Astfel, Codul Contravențional, (articolul 3132), stabilește că nedeclararea conflictului de interese  de către persoana care activează în cadrul unei autorităţi publice, instituţii publice, întreprinderi de stat sau municipale ori în cadrul unei societăţi comerciale cu capital majoritar de stat, se sancţionează cu amendă de la 100 la 300 de unităţi convenţionale (de la două la șase mii de lei).

În România această faptă este sancționată mai dur. Astfel, potrivit Legii privind integritatea în exercitarea funcțiilor și demnităților publice  persoana [] față de care s-a constatat existenţa conflictului de interese [] este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică  []  pe o perioadă de trei ani de la data eliberării, destituirii din funcția ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcție eligibilă, nu mai poate ocupa aceeași funcție pe o perioadă de trei ani de la încetarea mandatului.

Experţii anticorupţie afirmă că situaţia de la Primăria Negreşti ar putea fi calificată şi ca abuz de serviciu. Mariana Kalughin, vicepreşedinta Centrului de Analiză şi Prevenire a Corupţiei (CAPC), afirmă că potrivit  Ghidului Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) pentru rezolvarea conflictului de interese în administraţia publică, atunci când un interes personal a compromis îndeplinirea corectă a sarcinilor unui funcţionar public (este tocmai situaţia alesului local din Negreşti, care a emis acte aflându-se în situaţii de conflicte de interese), cazul ar trebui privit mai degrabă ca o situaţie de comportament necorespunzător sau abuz de serviciu. „Totodată, acest caz ar putea fi analizat şi ca un act de corupţie şi nu ca un conflict de interese. În conformitate cu art. 312 din Codul Contraventional al Republicii Moldova, abuzul de putere sau abuzul de serviciu se sancţionează cu o amendă de la 50 la 150 de unităţi convenţionale și cu privarea de dreptul de a deţine o anumită funcţie sau de dreptul de a desfăşura o anumită activitate pe un termen de la trei luni la un an. Este important ca alesul local să fie sancţionat nu numai pentru faptul că nu şi-a declarat conflictul de interese, dar şi pentru faptul că a emis acte aflându-se într-o astfel de situaţie”, precizează experta. Mariana Kalughin mai menţionează că CNI ar trebui să sesizeze instanţa de judecată pentru constatarea nulităţii actelor emise în conflict de interese de către primăriţa din Negreşti.

Această publicaţie a fost elaborată în cadrul unui proiect implementat de CAPC cu susţinerea oferită de European Endowment for Democracy (EED). Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă în mod necesar poziţia EED.

Lilia Zaharia

Preluarea textelor de pe pagina www.moldovacurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.moldovacurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.
(0) comentarii
2016-05-22 18:47
Distribuie:

Adaugă Comentariu

Capcha, click for reload

Top demnitari cu probleme

Iacob Stegărescu
Șef al Secției Construcții Telenești
Ilan Șor
Primar al orașului Orhei
Vasile Ozun
Primar al comunei Bogzești
Proiectul „www.moldovacurata.md - platformă on-line la tema integrităţii persoanelor cu funcţii publice” este realizat de Asociaţia Presei Independente (API) cu suportul financiar al Fundaţiei Soros-Moldova
Copyright © 2013 Moldova Curată. Toate Drepturile rezervate.