![]() Comisia Naţională de Integritate (CNI) are drept obiectiv implementarea mecanismului de verificare şi de control al declaraţiilor cu privire la venituri şi proprietate ale persoanelor care deţin o funcţie de demnitate publică //... |
Fonduri regeşti pentru firma „casei”Într-un raport recent al Curţii de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) este menţionat faptul că primarul comunei Regina Maria din raionul Soroca a desemnat drept câştigător, în cadrul unui concurs de achiziţie, firma care este condusă de soţia acestuia. Pe contul firmei a fost transferată suma de peste un milion de lei, bani ce erau necesari pentru renovarea a trei instituţii din localitate. După un control efectuat de CCRM s-a stabilit că, deşi a fost plătită toată suma necesară pentru efectuarea lucrărilor, agentul economic ar fi utilizat o parte din bani în alte scopuri. Primarul Oleg Nastas neagă că ar fi fost în conflict de interese în acest caz, afirmând că lucrările au fost tergiversate din motive întemeiate. În luna mai curent, CCRM a constatat în Raportul auditului bugetelor şi gestionării patrimoniului public în cadrul autorităţilor publice locale din raionul Soroca pe anii 2011-2012 că „preşedintele grupului de lucru pentru achiziţii din cadrul primăriei comunei Regina Maria, responsabil de realizarea achiziţiilor publice, deţinând şi funcţia de primar în anii 2011-2012 a desemnat drept câştigător în cadrul concursului de achiziţie SRL „Regina Lemn Plast”, al cărui fondator (şi director) este soţia acestuia. În acest sens, au fost încheiate patru contracte pentru lucrări de construcţii şi reparaţii capitale în sumă totală de circa 1,8 milioane de lei”. La concursul respectiv au mai participat doi agenţi economici - SRL „Anaturs Costruct” şi Întreprinderea Municipală „Direcţia Gospodăriei locativ-comunală din Soroca (DGLC). Licitaţia însă a fost câştigată de SRL „Regina Lemn Plast”, condusă de Elena Nastas, soţia primarului. Anatolie Branişti, şeful DGLC Soroca, spune că instituţia pe care o conduce nu a câştigat tenderul, deoarece a propus un preţ mai mare, iar grupul de lucru l-a ales pe cel mai mic. Primarul neagă constatările CCRM
La rândul său, Natalia Rusnac, contabila-şefă a primăriei, confirmă cele spuse de primar. Acesteia i-am solicitat să ne prezinte procesul-verbal de la concurs, însă ea a menţionat că actualmente acel dosar nu este în primărie. „Actele au fost cerute de poliţie, iar noi nu am făcut copii ale acestora”, ne-a spus contabila. De remarcat că Oleg Nastas a fost cel care, printr-o dispoziţie personală, a instituit grupul de lucru. Lucrări efectuate doar pe hârtie Specialiştii CCRM afirmă că, deşi pe contul firmei soţiei primarului a fost transferat peste un milion de lei din bugetul local, lucrările care trebuiau efectuate stagnau, unele nefiind încă începute, altele - realizate doar parţial. „În procesul-verbal care ne-a fost prezentat era specificat că lucrările la căminul cultural au fost efectuate, însă în realitate acestea nici nu au fost începute”, spune Veaceslav Damian, controlor de stat.
CCRM a menţionat, însă, că pe parcursul auditului (din luna noiembrie 2012 până în martie 2013), SRL. „Regina Lemn Plast” a executat o parte din lucrări la construcţia teatrului de vară în sumă totală de 107 mii de lei. „La solicitarea auditorilor, Inspectoratul de Stat în Construcţii a verificat corectitudinea executării volumului şi costului lucrărilor executate la obiectivele „Reparaţia capitală a Grădiniţei de Copii”, „Reparaţia capitală a Căminului Cultural” şi „Construcţia Teatrului de vară Regina Maria”. Inspectorii au stabilit că suma totală a lucrărilor neexecutate se ridică la circa 423 mii de lei, bani care au fost achitaţi”, mai este indicat în raport. Bani luaţi de furtună Primarul are o explicaţie pentru această întârziere a lucrărilor. „Toate materialele de construcţie erau pregătite, însă, din păcate, unui lider din localitate furtuna i-a dezvelit ferma pe care o gestionează. Săteanul respectiv a avut de suferit din cauza calamităţilor naturale. A rugat-o pe soţia mea şi l-a ajutat cu materiale de construcţie. Fiindcă era o chestiune urgentă, unele materialele destinate renovării celor trei instituţii i-au fost date lui”, spune Oleg Nastas. Acesta afirmă că, în prezent, toate lucrările de construcţie au fost finisate, iar instituţiile activează fără probleme. „Lucrul s-a făcut mai târziu, dar a fost terminat cu succes. Acum, aşa teatru de vară nu există în toată Soroca”, afirmă mândru primarul din Regina Maria. Galina Colun, şefa Direcţiei Generale Finanţe a raionului Orhei, spune că, în cazul respectiv, agentul economic care era responsabil de demararea integrală a lucrărilor s-a folosit de banul public, redirecţionându-l în alte scopuri. „Dacă pe contul acestei firme a fost transferată toată suma de bani fără a fi executate toate lucrările, este o abatere financiară, fiindcă antreprenorul a creditat banii publici fără a plăti o dobândă”, explică specialista. Ea mai spune că partea contractantă, adică primăria localităţii, trebuia să oblige agentul economic să-şi îndeplinească atribuţiile stipulate în contract şi să nu tergiverseze lucrările. Conflictul de interese interzis de două legi În Legea cu privire la conflictul de interese este stipulat faptul că persoanele care sunt împuternicite să ia decizii în privinţa bunurilor aflate în proprietatea statului sau în proprietatea unităţilor administrativ-teritoriale trebuie să informeze imediat sau nu mai târziu de trei zile de la data constatării interesului, al său ori al persoanelor apropiate, că a luat sau a participat la luarea deciziei. De asemenea, aceste persoane trebuie să declare acţiunea pe care trebuie să o întreprindă în îndeplinirea atribuţiilor sale de serviciu - calitatea, a sa ori a persoanelor apropiate, de fondator, acţionar, asociat, membru al consiliului de administraţie, membru al comisiei de control sau de revizie a unei persoane juridice (comerciale sau necomerciale), dacă această persoană juridică a primit de la organizaţia publică în care activează bunuri, inclusiv mijloace băneşti, credite garantate de stat ori de autoritatea administraţiei publice locale sau o comandă de achiziţie publică. Tratarea şi soluţionarea conflictului de interese se efectuează printr-un şir de opţiuni, inclusiv renunţarea sau lichidarea interesului personal. Totodată, potrivit Legii privind achiziţiile publice, membrul grupului de lucru pentru achiziţii are obligaţia de a semna, pe propria responsabilitate, o declaraţie de confidenţialitate şi imparţialitate, prin care se angajează să respecte necondiţionat prevederile prezentei legi şi prin care confirmă faptul că: nu este soţ, rudă sau afin până la gradul al treilea, inclusiv cu unul dintre ofertanţi; în ultimii trei ani, potrivit înscrierilor din carnetul de muncă, nu a activat în baza contractului individual de muncă sau de colaborare cu unul dintre ofertanţi ori nu a făcut parte din consiliul de administraţie sau din orice alt organ de conducere sau de administraţie al acestora; nu deţine cote-părţi sau acţiuni în capitalul social al ofertanţilor. Lilia Zaharia Preluarea textelor de pe pagina www.moldovacurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.moldovacurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.
Adaugă Comentariu |
![]() Top demnitari cu probleme![]()
![]()
![]()
|