Monitorizăm integritatea persoanelor cu funcţii publice

Monitorizăm integritatea persoanelor cu funcţii publice

Electorala 2019: candidatul socialiștilor pentru circumscripția nr. 23 Chișinău, Oleg Lipskii, promotor al unor proiecte de lege vulnerabile la factori de corupție, potrivit expertizelor CNA

Deputatul socialist Oleg Lipskii, care este și  vicepreședinte al Uniunii Transportatorilor și Drumarilor din Moldova, dar și asociat în cel puțin două companii de transport, este autorul mai multor inițiative legislative calificate drept problematice de către Centrul Național Anticorupție. În rapoartele de expertiză ale acestor proiecte, CNA a stabilit că a fost identificat un risc sporit de coruptibilitate, de activitate în detrimentul interesului de stat sau de atingere drepturilor fundamentale ale omului, consacrate de Constituție.

Oleg Lipskii (58 de ani) este membru al Partidului Socialiștilor practic de la fondarea formațiunii. Nu există informații că ar fi făcut parte anterior dintr-un alt partid politic, creat după declararea independenței Republicii Moldova. În cadrul PSRM, el este membru al Comitetului executiv și al Consiliului Republican. Din noiembrie 2015, este și președinte al Organizației teritoriale Chișinău a PSRM. Înainte de a deveni deputat a activat în calitate de director la câteva companii din sfera transporturilor auto.

Fondator, împreună cu soția, al mai multor companii

Potrivit ultimei declarații de avere, Lipskii și soția sa dețin cote-părți în mai multe companii: MD -Trans SRL (22,5 %), Cargologistic SRL (50%),  Trac Certificate SRL (34 %), LBM (33,33 %), Lesta Plus LTD (Kiev, 20 %).

Compania M.D. Trans SRL este, la rândul său, fondatoare a altor două companii – Expedition SRL și Artera SRL. Ambele companii sunt lichidate. În ultima, în calitate de asociat figurează Natalia Rahuba, administratoare a Băncii Sociale din iunie până în decembrie 2014 (în perioada furtului miliardului). 

În 2016 și 2017 Lipskii a procurat două automobile – un Chevrolet Calos din 2006 cu 57.645 lei și un Daewoo Nexia din 2017 de aproape 140.000 de lei. Venitul din 2017 al familiei Lipskii a fost de aproape 200.000 de lei[1].

Există însă câteva tranzacții cu acțiunile deținute de Lipskii care ridică semne de întrebare. În declarația de avere pentru 2014, Lipskii indica faptul că deține 50 % din acțiunile companiei Polcars SRL, specializată în vânzarea unui sortiment larg de mărfuri.[2] În 2015, deputatul și-a cedat 50% din acțiuni în compania Polcars SRL în favoarea fiicei Carolina Lipskii[3]. Despre acest lucru nu se menționează nimic în declarația de avere din 2015[4].

Donațiile făcute partidelor, sumă ce depășeșete veniturile declarate 

La 13 noiembrie 2014 Oleg Lipskii a donat în fondul electoral al PSRM 90,5 mii de lei[5], adică aproximativ jumătate din veniturile pe care le-a declarat în 2012-2013[6].

La alegerile prezidențiale din 2016, tot el a făcut două donații în valoare totală de 75.5 mii de lei[7], sau aproape jumătate din tot venitul său pentru anul 2016[8]. Precizăm că tot în 2016, Lipskii a procurat și un automobil  de 57.645 de lei.

La alegerile locale noi din 2018, Lipskii a mai donat 12.900 de lei[9].

Contactat de reporterul Campaniei pentru un Parlament Curat pentru a oferi un comentariu despre donațiile făcute Partidului Socialiștilor, care reprezintă o bună parte din veniturile deputatului, Oleg Lipskii a declarat: „Totul e normal acolo, totul e normal, nu vă faceți griji. Eu vă aud prima dată și nu știu cu cine vorbesc.  Eu ce, trebuie să vă explic toate celea? Cine trebuie, las să verifice. Totul e normal. Dacă ar fi probleme, demult aș fi avut probleme cu CNI. Totul e corect acolo”.

Inițiative legislative cu factori de coruptibilitate sau care contravin principiilor drepturilor omului

Oleg Lipskii este unul dintre autorii proiectului Legii pentru abrogarea Legii cu privire la asigurarea egalității[10]. Precizăm că această lege a constituit una dintre condițiile de bază pentru obținerea regimului liberalizat de vize cu UE.

Tot el se regăsește printre autorii proiectului Legii pentru modificarea și completarea art.1, art.3 alin.(1), art.4 alin.(2) din Legea nr.30 din 07.03.2013 cu privire la protecția copiilor împotriva impactului negativ al informației[11].

”Prevederile proiectului aduc atingere drepturilor fundamentale ale omului consacrate de Constituție, în special privind definirea termenului de „homosexualitate” ca o „perversiune sexuală” și „pederastie”. Art. 16 din Constituție prevede expres că respectarea și ocrotirea persoanei constituie o îndatorire primordială a statului” – se spune în avizul CNA la proiect. La fel, Constituția prevede egalitatea tuturor cetățenilor „fără deosebire”, ceea ce presupune interdicția aplicării unui tratament juridic aparte unei persoane. La fel, „principiul nediscriminării” este consacrat și de Convenția Europeană a Drepturilor Omului, se mai arată în avizul CNA.

În ultimii ani, Lipskii a promovat sau încearcă să promoveze în Parlament o serie de modificări legislative care ar favoriza transportatorii de mărfuri și pasageri, chiar dacă expertizele CNA pe aceste proiecte au identificat vulnerabilități și riscuri de corupție sau de încălcare a drepturilor omului și securității persoanelor. Lipskii este vicepreședinte al Uniunii Transportatorilor și Drumarilor din Moldova, dar și asociat în cel puțin două companii de transport.

Avizul CNA identifică factori de risc de corupție în proiectul legii pentru modificarea și completarea Codului transporturilor rutiere (art.6, 11, 27, ș.a.), elaborat de Lipskii și contrasemnat de mai mulți deputați socialiști. Documentul propune simplificarea procedurilor de obținere și prelungire a licenței de transport contra cost a mărfurilor și pasagerilor și eliminarea prevederii legale din Codul transporturilor rutiere care interzice utilizarea vehiculelor reutilate în transportarea pasagerilor. Potrivit expertizei CNA, aceste modificări provoacă riscuri de abuzuri și de corupție. Precizăm că Lipskii este acționar în mai multe companii de transport a mărfurilor și pasagerilor.[12]  Proiectul de lege a fost adoptat.

A propus legalizarea importului de mașini mai vechi de 10 ani, inițiativă calificată de CNA drept una periculoasă pentru mediu și pasageri

Proiectul legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative (Codul vamal – art.20; Legea cu privire la modul de introducere și scoatere a bunurilor de pe teritoriul Republicii Moldova de către persoane fizice – art.10, ș.a.)[13]- acest proiect de lege, înregistrat în Parlament în noiembrie 2017, își propune să majoreze limita vechimii de import a mijloacelor de transport destinate transportului a peste 20 de pasageri de la 10 la 15 ani și pentru transportul a până la 20 de pasageri, de la 7 la 11 ani. Expertiza CNA a proiectului de lege a stabilit existența mai multor factori de risc de a pune în pericol securitatea pasagerilor și poluarea mediului. Documentul vine să servească intereselor transportatorilor de pasageri. Or, chiar potrivit notei informative la proiectul de lege, un autobuz, cu vârsta de 10 ani, destinat pentru transportul a mai mult de 40 de persoane, este de trei ori mai scump decât unul de 15 ani. Documentul se află în procedură de examinare în Parlament.

Proiectul legii privind modificarea și completarea Legii nr.131 din 03.07.2015 privind achizițiile publice (art.65)[14] - Oleg Lipskii figurează printre autorii acestui proiect care își propune să modifice unele prevederi din legea achizițiilor publice în sensul favorizării companiilor rezidente ale Republicii Moldova la contracte de bunuri și lucrări în favoare de până la 2 milioane de lei. Documentul de asemenea propune favorizarea la achiziții publice a ofertelor propuse de întreprinderile Societății Orbilor, a Invalizilor  și Asociația Surzilor etc.

Potrivit expertizei CNA, aceste modificări vin să pericliteze angajamentele internaționale asumate de către Moldova de a aduce în concordanță legislația națională din domeniul achizițiilor publice cu legislația comunitară și internațională. Aceste modificări ar urma să creeze un cadru inechitabil, obscur și netransparent al mecanismului de favorizare a unor operatori economici.

Solicitat de reporterul Campaniei pentru un Parlament Curat să comenteze concluziile CNA asupra inițiativelor sale legislative și proiectelor pe care le-a propus, Oleg Lipslkii a negat că ar avea interese personale în adoptarea acestora. „Eu am întreprindere de expediție, acolo transport nu este. Anterior am avut mașini pentru expediție, dar acum nu avem propriile automobile.  Eu sunt vicepreședintele Uniunii Transportatorilor, eu cunosc problemele lor și de aceasta am propus. Personal nu am transport și de aceea sovistea mea e curată. Nu am interese personale aici”, ne-a comentat deputatul. 

 

Mariana Rata

 

Acest articol apare în cadrul proiectului Promovarea votului informat şi conştient la alegerile parlamentare prin campania de monitorizare şi informare „Pentru un Parlament Curat 2018”, implementat de ADEPT, API, CAPC şi CIJM cu susținerea financiară a Fundației Soros-Moldova/Departamentul Buna Guvernare. Acțiunile întreprinse în cadrul proiectul țin de responsabilitatea implementatorilor și nu reflectă neapărat poziția Fundației Soros-Moldova.

 

[1] https://declaratii.ani.md/Documents/cni/previewDocHas/id/121848

[2] https://declaratii.ani.md/Documents/cni5/previewDocHas/id/149233

[3] https://www.bizzer.md/entitate/1171246/societatea-cu-r%

C4%83spundere-limitat%C4%83-polcars

[4] https://declaratii.ani.md/Documents/cni5/previewDocHas/id/186382

[5]http://www.cec.md/files/files/Alegeri%20Parlamentare%2030%

20noiembrie%202014/Rapoarte%20Financiare/Concurentilor%

20Electorali/9_PS/Saptamana%205-6%20P%2C%20Socialistilor.pdf

[6]http://www.cec.md/files/files/Alegeri%20Parlamentare%2030%

20noiembrie%202014/declaratiile%20de%20venit%20PARTIDE/9

_Partidul%20Socialistilor/PS_11.pdf  

[7] http://www.cec.md/files/files/Alegeri_prezidentiale/

Rapoarte_Financiare_Prezidentiale-2016/Rapoarte_1-2_Saptamina/Rap_%20privind%20veniturile%20si%20chelt_

%20din%20camp_%20elect_%20sapt_%203%20-%204%2C%20concurent%20elect_%20Dodon%20Igor_compressed.pdf

http://www.cec.md/files/files/Alegeri_prezidentiale/Rapoarte_

Financiare_Prezidentiale-2016/Rapoarte_1-2_Saptamina/Rap_%20privind%20veniturile%20si%20chelt_

%20din%20camp_%20elect_%2C%20concurent%20elect_%20Igor%20Dodon.pdf

[8] https://declaratii.ani.md/Documents/cni/previewDocHas/id/3133

[9]http://www.cec.md/files/files/Alegeri%20Locale%20Noi/20%

20mai%202018/sustinerea_finaciara/Partidul%20%20Politic%

20Partidul%20Socialistilor%20din%20RM-min.pdf

[10] http://www.parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative/

tabid/61/LegislativId/3200/language/ro-RO/Default.aspx

[11] http://www.parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative/

tabid/61/LegislativId/3682/language/ro-RO/Default.aspx

[12] http://www.parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative

/tabid/61/LegislativId/3785/language/ro-RO/Default.aspx

[13]http://www.parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative

/tabid/61/LegislativId/3961/language/ro-RO/Default.aspx

[14]http://www.parlament.md/ProcesulLegislativ/Proiectedeactelegislative

/tabid/61/LegislativId/4176/language/ro-RO/Default.aspx

 

Preluarea textelor de pe pagina www.moldovacurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.moldovacurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.
(0) comentarii
2018-11-12 10:21
Distribuie:

Adaugă Comentariu

Capcha, click for reload

Top demnitari cu probleme

Iacob Stegărescu
Șef al Secției Construcții Telenești
Ilan Șor
Primar al orașului Orhei
Vasile Ozun
Primar al comunei Bogzești
Proiectul „www.moldovacurata.md - platformă on-line la tema integrităţii persoanelor cu funcţii publice” este realizat de Asociaţia Presei Independente (API) cu suportul financiar al Fundaţiei Soros-Moldova
Copyright © 2013 Moldova Curată. Toate Drepturile rezervate.