Monitorizăm integritatea persoanelor cu funcţii publice

Monitorizăm integritatea persoanelor cu funcţii publice




Monitorizăm activitatea ANI

Comisia Naţională de Integritate (CNI) are drept obiectiv implementarea mecanismului de verificare şi de control al declaraţiilor cu privire la venituri şi proprietate ale persoanelor care deţin o funcţie de demnitate publică

//...

Moratoriu la angajări. ANI va scoate la concurs numai jumătate din totalul posturilor vacante în 2019

Situația privind angajarea noilor inspectori de integritate în cadrul Autorității Naționale de Integritate este incertă, deoarece ANI a fost inclusă în lista instituțiilor supuse moratoriului privind angajările în sectorul public, instituit de Guvern până la sfârșitul acestui an.

Potrivit hotărârii de Guvern pentru stabilirea moratoriului la angajări, ANI figurează alături de alte instituții în lista entităților vizate. Este indicat că procedura se referă la 51 de locuri vacante din cadrul ANI.

La 1 ianuarie 2019, la ANI erau angajate 26 de persoane, din totalul de 76 de persoane necesare

Astfel, președinta ANI, Rodica Antoci, a anunțat în cadrul raportului privind activitatea instituției pentru 2018, prezentat Consiliului de Integritate al ANI, că în acest an, 2019, își propune completarea a doar 50 la sută din totalul posturilor ANI, din cauza moratoriului. Ea a declarat că cifra a fost stabilită la recomandarea Ministerului Finanțelor, deși bugetul ANI ar permite angajarea a 100 de procente din personal.

Unul dintre membrii Consiliului de Integritate, Oleg Efrim, tot el fost ministru al Justiției, a atras atenția că ar fi necesară completarea întregului corp al inspectorilor de integritate, mai ales în contextul viitoarelor alegeri locale, când o bună parte a subiecților declarării s-ar putea înnoi și ar urma să fie verificați de ANI. ”Dacă noi suntem autoritate independentă, în general nu se discută.  Înțeleg că ni se recomandă să urmăm moratoriul. Dar dacă noi ne propunem 50 la sută, înseamnă că putem să angajăm și 100 de procente”, a opinat Oleg Efrim.

Președinta ANI: ”S-a aplicat un moratoriu și am pus modest această cifră”

Președinta ANI, Rodica Antoci, a explicat că a solicitat avizul Ministerului Finanțelor în această problemă, care a recomandat ca Autoritatea să ia în considerare moratoriul impus de Guvern atunci când va anunța concursurile pentru viitoarele angajări. ”S-a aplicat un moratoriu și am pus modest această cifră”, a răspuns președinta ANI la întrebarea membrilor Consiliului de Integritate de ce s-a optat pentru angajare a numai 50 la sută din personal.

Cancelaria de Stat afirmă că ANI va putea angaja inspectori de integritate fără restricții

Am cerut o clarificare în acest sens și din partea Cancelariei de Stat. Într-un răspuns primit de la Direcţia comunicare și protocol a Guvernului se precizează că, totuși, ANI va putea angaja inspectori de integritate, deși instituția a fost introdusă în lista celor supuse moratoriului.

”Conform pct. 2 al HG 1281 din 26.12.18, sunt stabilite excepții: "Prin derogare de la prevederile punctului 1, suspendarea încadrării personalului în autoritățile publice independente și în Casa Națională de Asigurări Sociale pentru numărul de funcții vacante indicate în anexa nr.1 este cu titlu de recomandare". Dat fiind faptul că Autoritatea Națională de Integritate este instituție publică independentă, aceasta va putea angaja inspectori fără restricții în limita funcțiilor vacante”, se arată în răspuns.

Până acum au fost angajați doar 9 dintre cei 46 de inspectori de integritate necesari pentru activitatea ANI

ANI se confruntă cu o problemă semnificativă în ceea ce privește cadrele, deoarece a reușit să angajeze numai 9 din cei 46 de inspectori de integritate prevăzuți de legislație. În total au fost organizate trei concursuri până acum, pentru 39 funcții de inspectori de integritate, la care au aplicat 85 de candidați. Dintre aceștia doar 9 au trecut cele trei probe – cea scrisă, interviul și testul la poligraf.

Unul dintre motivele pentru care au fost angajați puțini inspectori ar fi nu atât dificultatea probelor, cât faptul că există un filtru foarte strict la admiterea dosarelor pentru concurs, a explicat președinta ANI, Rodica Antoci. Potrivit ei, odată cu modificările legislative din vara anului 2018, dosarele candidaților sunt verificate în baza Legii 175, de Serviciul de Informații și Securitate. ”Din 20 de dosare, de exemplu, 6-8 nu trec filtrul. Am mai remarcat că au fost persoane care nu s-au pregătiți suficient pentru probe, iar alte persoane nu s-au prezentat la proba scrisă”, a mai specificat ea.

Unul dintre membrii CI, Dumitru Țîra, desemnat ca reprezentant al societății civile, a propus chiar, pentru a atrage mai multe persoane competente în acest domeniu al integrității, să se facă publicitate salariului pe care îl ridică un inspector de integritate – de aproximativ 15 mii de lei.

Inspectorii de integritate au aplicat amenzi de 81 000 lei, dintre care au fost achitate mai puțin de jumătate

Potrivit raportului de activitate al ANI pentru anul 2018, de la angajarea primilor inspectori de integritate, la 12 iunie și până la 31 decembrie 2018, aceștia au examinat 263 sesizări, au întocmit 179 de procese verbale, dintre care au inițiat 135 de controale, iar în 44 de cazuri s-a refuzat inițierea unui control. Inspectorii au emis 38 de acte de constatare, 9 au fost clasări, precum și au înaintat 3 notificări de ridicare a mandatelor a 3 consilieri.

Din totalul actelor de constatare, 24 s-au referit la situații de conflicte de interese, 11 – la incompatibilități, 2 – la restricții și numai un dosar a fost de verificare a averii și intereselor personale. În cele 38 de proceduri de control au fost vizați: 16 persoane cu demnitate publică, 7 conducători ai organizațiilor publice și adjuncți, 13 funcționari publici inclusiv cu statut special și 2 membri ai colegiilor de admitere în profesiile de evaluare și disciplină. Inspectorii de integritate au mai aplicat amenzi în valoare de 81 000 lei, dintre care au fost achitate 38 000 de lei.

Natalia Enache

Preluarea textelor de pe pagina www.moldovacurata.md se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agentii, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat din www.moldovacurata.md Instituţiile de presa care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar ediţiile tipărite vor indica sursa şi autorul informaţiei. Preluarea integrală se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil cu redacţia.
(0) comentarii
2019-02-17 14:17
Distribuie:

Adaugă Comentariu

Capcha, click for reload

Știri relevante:

Candidat: Svetlana Căpăţină, PCRM

Candidat: Svetlana Căpăţină, PCRM
Integritatea în activitatea politică Profesoara Svetlana Căpăţină activează în calitate de specialist principal-metodist la Direcţia Generală Educaţie Orhei. Pretinde la funcţia de primar al or. Orhei din partea PCRM. La alegerile parlamentare din februarie 2019 a concurat în circumscripţia uninominală Orhei pentru funcţia de deputată. Aceasta a fost a doua…//...
(0) comentarii
2019-10-18 02:22
Distribuie:

Constantin Ciobanu, PLDM

Constantin Ciobanu, PLDM
Integritatea in gestionarea funcției publice Constantin Ciobanu, 51 ani, agronom de profesie, are două mandate de primar la Chiștelnița. Anterior a fost șef de brigadă, om de afaceri, iar în perioada 2004-2011 a activat ca specialist la Insecția raională pentru protecția plantelor Telenești.  În alegerile locale din 2011 şi 2015…//...
(0) comentarii
2019-10-18 01:42
Distribuie:

Candidat: Petru Dogocher, PLDM

Candidat: Petru Dogocher, PLDM
Integritatea in activitatea politică Petru Dogocher, liderul actual al PLDM din raionul Orhei, pretinde la al patrulea mandat de primar al comunei Vatici, Orhei. Anterior a mai fost de trei ori primar (2003-2015) al acestei comune, iar scrutinul din iunie 2015 l-a pierdut, în turul doi, în faţa liberalului Ruslan…//...
(0) comentarii
2019-10-18 01:12
Distribuie:

Top demnitari cu probleme

Iacob Stegărescu
Șef al Secției Construcții Telenești
Ilan Șor
Primar al orașului Orhei
Vasile Ozun
Primar al comunei Bogzești
Proiectul „www.moldovacurata.md - platformă on-line la tema integrităţii persoanelor cu funcţii publice” este realizat de Asociaţia Presei Independente (API) cu suportul financiar al Fundaţiei Soros-Moldova
Copyright © 2013 Moldova Curată. Toate Drepturile rezervate.