Monitorizăm integritatea persoanelor cu funcţii publice

Monitorizăm integritatea persoanelor cu funcţii publice




Monitorizăm activitatea ANI

Comisia Naţională de Integritate (CNI) are drept obiectiv implementarea mecanismului de verificare şi de control al declaraţiilor cu privire la venituri şi proprietate ale persoanelor care deţin o funcţie de demnitate publică

//...

În ospeţie la MC

Sorin Ioniță, Expert Forum: Clientelismul politic e atunci când se irosesc resurse bugetare cu scopul de a cumpăra votanți

Sorin Ioniță
Președinte al organizației Expert Forum din România

Sorin Ioniță, președinte al organizației Expert Forum din România, a vorbit în cadrul unui interviu pentru Moldova Curată despre fenomenul clientelismului politic și riscurile acestuia pentru societate. În opinia sa, un exemplu de clientelism în Republica Moldova este programul ”Drumuri bune”, desfășurat în preajma alegerilor parlamentare.

Expertul a participat la Chișinău la o dezbatere cu jurnaliștii, organizată de Centrul de Investigații Jurnalistice, unde a prezentat un studiu și un ghid referitor la clientelismul politic în România, Georgia și Republica Moldova.

 

Sunteți la Chișinău cu un proiect referitor la clientelismul politic. Ați văzut în Republica Moldova, acum în preajma campaniei electorale pentru parlamentare, semne ale clientelismului politic?

Da, am văzut și a văzut toată Moldova, au văzut și analiștii de aici, și presa. Clientelismul politic constă în două lucruri. Lucrul cel mai evident este când se fură resurse publice pentru a alimenta partidul, pentru a alimenta campania, când iei pur și simplu bani, prin diverse forme, din bugetele publice, dar e și mai mult decât atât. Clientelismul politic e atunci când se irosesc resurse fără ca să le fure cineva, din cauză că alocările bugetare se fac nu cu scopul de a obține cel mai bun și mai ieftin serviciu pentru populație, ci se fac pentru a cumpăra votanți, pentru a cumpăra primari ca să-ți construiești partidul, iar exemplul cel mai bun e acest program, ”Drumuri bune pentru Moldova”. Chiar dacă din el nu se fură bani, în anumite contracte, dar dacă tu dai banii la primării în octombrie – noiembrie, ca să facă o bucățică de drum, să fie gata până în decembrie, că pe urmă treci în ciclul bugetar următor, dacă primarul nu știe anul acesta ce va avea anul următor, n-ai proiecte multianuale ca ei să-și facă o programare, dacă faci cârpeli de drumuri în octombrie și noiembrie, când plouă și dă înghețul, este clar că ele îți vor ieși mai scumpe și mai proaste decât o bucată de drum similară pe care o faci în Germania, unde primarul își programează cu patru ani înainte, contractează o firmă, care își pregătește oamenii, echipamentele. Acolo iese drumul cu 20 000 de euro pe kilometru, la noi în România iese cu 30 000, iar în Moldova iese cu 40 000 de euro. Pentru că și firma aia trebuie să lucreze de azi pe mâine, iar când îți cumperi un lucru pe ultima clipă și iei cantități mici, îți iese mai scump, decât dacă cumperi un camion de cartofi dinainte.

Asta e problema cu clientelismul – faptul că ei nu se gândesc cum să obțină cel mai bun serviciu, cum să programeze banii din buget astfel ca să fie făcut drumul acolo unde trebuie. Ei și-l programează acum, ca să facă targeting, să cumpere câte o uliță dintr-un sat de votanți sau să cumpere primarii, să-i aducă spre partidul lor în alegeri. După ce trec alegerile, în lunile martie-aprilie, ce se va întâmpla? Va merge lumea pe drum și va lua asfaltul cu mâna de pe drumul acela și totul va dura 6 luni. Asta este o prăpădire de resurse, pentru că guvernul nu știe să facă nimic decât clientelar. Nu a învățat. Și dacă nu conștientizăm lucrurile acestea și nu le schimbă, nici n-o să învețe vreodată. Funcționarii buni pleacă, se de-motivează, pentru că ei văd ce sunt puși să facă, și rămân numai cei cărora nu le pasă ori nu au altă alternativă profesională. Slăbești și administrația publică, prin genul acesta de clientelism. Oamenii buni și onești pleacă, se face o contra-selecție. Rămân cei neprofesioniști care știu să facă numai, în engleză se spune ”rent sitting”, adică să mergi cu căciula în mână după bani. Ca primar, de ce aș avea nevoie în primăria mea de specialiști care știu engleza, care știu să scrie proiecte, dacă nu așa obții banii? Banii îi obții dacă știi pe cine să suni la telefon.

Primarii din Republica Moldova deja de mulți ani reclamă faptul că și legislația e făcută în așa fel încât să depindă de puterea centrală.

Tocmai asta este. Retorica oficială este că vrem să creștem capacitatea, apelăm la partenerii de dezvoltare să ne ajute cu programe de creștere a capacității administrative. Dar ce facem în practică, atunci când facem o lege sau un mecanism financiar – stimulentele lui sunt către clientelism. Deci, eu nu încurajez primarul să fie independent de mine și să facă proiecte, eu îl încurajez să fie dependent de mine, să trebuiască să mă sune din două în două săptămâni, fie că sunt eu ministru, deputat sau președinte de raion. Deci, ei toți trebuie să fie aliniați, iar eu când suflu în fluier, ei să se alinieze. Cum faci chestia asta? Cu mecanisme bugetare care îi țin în lipsă de independență. Independența tinde spre zero în momentul de față în administrația locală și asta e foarte greu de remediat pe termen lung.

Cum poate fi schimbată situația?

Numai de la vârf. În momentul de față – numai de la vârf. Degeaba ai diplomă de la Harvard în management public și te-a ales lumea primar, dacă ăștia te țin în hățuri și nu ai cu ce să lucrezi. Ori joci după jocul lor, dictat din guvern, ori nu te mai votează lumea data viitoare. Iar primarul din satul vecin, care joacă jocul și știe pe cine să sune, are relații și se bagă în partidul care trebuie, va primi bani. Iar lumea vede rezultatul: acela a făcut, tu n-ai făcut.

Este un trend foarte periculos și nu e numai în Moldova. Este și în țări membre UE, cum e România. Ne confruntăm toți cu aceeași problemă în regiune.

Un exemplu recent -  mai multe ONG-uri de la Chișinău au semnalat faptul că a fost modificată legislația privind achizițiile publice de mică valoare, pentru care nu este necesară o licitație publică, pentru care au fost majorate pragurile.

Acesta este un ”sport” care se practică în regiune. S-au majorat de-a lungul timpului și în România, și în Bulgaria. Aquis-ul comunitar permite acest lucru pentru noi. Moldova, sigur, că face și ea referire la aquis-ul comunitar. Europa îți permite să te joci între anumite limite, dar tu trebuie să chibzuiești la tine acasă cât trebuie să fie pragul, în raport cu costurile, cu bugetul unui sat, unui oraș din Moldova. Dacă ridic pragul foarte sus, înseamnă că aproape toate achizițiile o să intre acolo, că ei le mai sparg și în bucăți și atunci cumpără totul direct. Și te trezești cu facturi cu niciun fel de justificare. Ei se duc și cumpără hârtie de xerox de 5 ori mai scumpă decât o găsești la Metro. Și ei o să spună că e legal și cu asta s-a încheiat discuția. Dacă este cumătru, e băgat în partidul care trebuie și a discutat cu raionul și dă și acolo o parte, n-o să pățească nimic. Dar dacă e cumva vreun primar din opoziție care face chestia asta, puteți să fiți siguri că a doua zi descinde CNA la el. Justiția penală e folosită ca ciomag, e aplicată selectiv împotriva celor care ”mârâie”. Nu se aplică la toată lumea. Toată lumea încalcă câte ceva, dar numai împotriva unora se pornește acțiunea.

Vă referiți la Republica Moldova când aduceți aceste exemple?

Mă refer la Republica Moldova. Se mai practică și prin România, și prin Georgia. E un instrument pentru a-i ține pe toți aliniați. Dar în Moldova e un pic mai rău decât în România, unde lucrurile sunt un pic mai pluraliste, mai poți să ”mârâi”, mai există primari de opoziție, mai multe partide se luptă între ele. Aici e destul de îngrijorător, pentru că e destul de greu să mai răsufli în administrația locală, dacă nu joci cum cântă muzica de la centru.

Presa de la Chișinău a scris despre faptul că anumite firme câștigă licitații de mare valoare, după care aceste firme sau proprietarii lor se regăsesc în listele de donatori ale partidelor. Este și asta clientelism politic?

Sigur că da. Iar când trebuie să facă o lucrare – subcontractează, adică se găsesc alții mai mărunți pe care îi angajează pe bani mai puțini, astfel încât firmele astea nu sunt decât niște ”bidoane”. Noi le zicem ”firme-bidon”. Resursa lor este conexiunea politică. Obțin banii direct de la buget, angajează niște ”piticoți” care să lucreze, dau o parte îndărăt la partid și cu alta parte trăiesc bine-merci. Și sunt, probabil, firme de casă ale unor oameni. O parte din analiza noastră, pe care am făcut-o deocamdată doar pe România, este să facem ceea ce se cheamă analiză de rețele sociale, ceea ce e o tehnică din sociologie. Luăm firmele care câștigă principalele licitații în județele României, le căutăm acționarii în Registrul comerțului, dar până la a șaptea spiță, că poate să fie o firmă care deține altă firmă, etc. Facem rețeaua, vedem cine sunt beneficiarii finali și, ce să vezi – surpriză! Ajungi acolo unde știi. La Teleorman Leaks, la Tel Drum, la firmele de casă, care nu au lipeală neapărat cu primarii, că nu toți au câte o firmă pe numele fraților, ajungi tot prin ministere pe undeva. Adică ajungi acolo de unde au venit banii de la început, la administratorii fondurilor care dădeau banii către primării. Și îți dai seama cum merge sistemul, că, de fapt, banii către autoritățile locale vin cu dedicație. Tu, primar, ai grijă cum faci ca să iasă la licitație firma X, că dacă nu iese aia, nu mai vezi banii. Te descurci cumva să iasă firma X și sigur că mărirea plafoanelor îi ajută un pic să se descurce mai bine, e mai ușor să te miști, dacă plafonul e mai sus. Spargi valoarea achiziției în două-trei bucăți, ai scăzut sub plafon și dai cui vrei tu, nu mai trebuie să faci achiziții publice.

Presupunem că acum, în preajma alegerilor, această situație se va acutiza?

Toate mișcările astea, toată cumpărarea de influență, de voturi, de primari, de oameni s-a făcut din timp, nu se face acuma, în două luni. Dar sigur că în campanie va deveni foarte vizibil. Am mai monitorizat până acum alegeri în Republica Moldova și vrem să venim și la aceste alegeri. Dar vrem să facem o monitorizare și a campaniei, pentru că lucrurile nu se fac în ziua alegerilor, atunci nu prea mai e nevoie să fraudezi, aranjamentele se fac înainte, pe toată campania electorală. Se fac prin bugete, prin cumpărarea cu astfel de alocări clientelare și în ziua campaniei lumea vine frumos la vot și votează, primarii sunt deja aliniați. Nu mai trebuie să bați pe nimeni cu bâta, nu ai ce să observi în ziua aia, pentru că nici nu prea mai e nevoie să furi voturi. Deși, acum o să fie destul suspans în alegerile din Republica Moldova, pentru că am impresia că se vrea să nu existe deloc opoziției în Parlament. Nu că să câștige alegerile, dar să nu existe deloc opoziție în Parlament, ceea ce e destul de periculos și se poate ajunge departe.

Vă mulțumim!

Natalia Enache

(0) comentarii
2018-12-08 11:43
Distribuie:

Adaugă Comentariu

Capcha, click for reload


Alte interviuri:

Victor Micu: Percepția cetățeanului față de sistemul judecătoresc s-a îmbunătățit, dar mai există câte un caz răsunător care strică toată imaginea

Președintele Consiliului Superior al Magistraturii, Victor Micu, vorbește în cadrul unui interviu pentru Moldova Curată despre primul caz de cercetare a unui judecător pentru îmbogățire ilicită și despre averile pe care le deține. Victor Micu a mai subliniat că există unele dificultăți în cadrul procesului de reorganizare a rețelei de…//...
(0) comentarii
2017-07-19 22:45
Distribuie:

ANI trebuie să fie o garanție pentru noi, cetățenii, că funcționarii și demnitarii nu utilizează aparatul statului și banii din buget pentru a se îmbogăți

O instituție puternică în domeniul integrității ar putea pune în pericol interesele mai multor demnitari și funcționari de stat, este de părere Ion Guzun, expert al Centrului de Resurse Juridice. În cadrul unui interviu pentru Moldova Curată, el a spus că, în opinia sa, autoritățile tărăgănează intenționat formarea Autorității Naționale…//...
(0) comentarii
2017-06-26 10:35
Distribuie:

INTERVIU: ”Integritatea în serviciul public este una declarativă”

Integritatea în serviciul public rămâne o valoare declarată, și nu una asigurată, este de părere Mariana Kalughin, expertă în domeniul anticorupție și integritate din cadrul Centrului de Analiză și Prevenire a Corupției. Ea a subliniat într-un interviu acordat portalului Moldova Curată că nu există impedimente obiective care ar putea să…//...
(0) comentarii
2017-04-30 10:53
Distribuie:

Mariana Kalughin, expert anticorupție în cadrul CAPC, va oferi un interviu pentru Moldova Curată.

Subiectul discuției va fi procesul de reorganizare a Autorității Naționale de Integritate. Vă invităm să-i adresați întrebări.  //...
(0) comentarii
2017-04-11 12:04
Distribuie:

Directorul Agenției Achiziții Publice: ”Riscul de corupere în achiziții este permanent”

Directorul Agenției Achiziții Publice, Ruslan Malai, a declarat în cadrul unui interviu pentru Moldova Curată că instituția pe care o conduce va rămâne fără mai multe atribuții, din 1 ianuarie 2017, potrivit unor modificări operate de Parlament la noua Lege privind achizițiile publice. Astfel, Agenția nu va mai putea verifica…//...
(0) comentarii
2016-12-20 10:19
Distribuie:

Directorul Agenției Achiziții Publice, Ruslan Malai, a acordat un interviu pentru Moldova Curată

Vă invităm să îl citiți în curând pe pagina Moldova Curată.//...
(0) comentarii
2016-12-08 12:08
Distribuie:
 < 1 23 4 5 >  Last ›

LiveChat-uri:

Top demnitari cu probleme

Iacob Stegărescu
Șef al Secției Construcții Telenești
Ilan Șor
Primar al orașului Orhei
Vasile Ozun
Primar al comunei Bogzești
Proiectul „www.moldovacurata.md - platformă on-line la tema integrităţii persoanelor cu funcţii publice” este realizat de Asociaţia Presei Independente (API) cu suportul financiar al Fundaţiei Soros-Moldova
Copyright © 2013 Moldova Curată. Toate Drepturile rezervate.